Praktisk information

    Du kan henvende dig til Ung På Linje over telefonen og Ung Online på chatten én gang pr. aften. Da mange gerne vil igennem, forsøger vi at begrænse samtalernes varighed til max én time.

    Hold øje med eventuelle lukkedage

    UNG PÅ LINJE

    Det koster almindelig telefontakst at ringe til Ung På Linje.

    UNG ONLINE

    For at begynde chatten skal du klikke på "start chat", så du kommer i kø. Når du står i kø til chatten, kan du ikke skrive beskeder til os, før du er forrest i køen.

    Der kan være lang ventetid. Hvis chatten ikke vil starte, skyldes det, vi har meget travlt. Prøv endelig igen senere. Vi gør opmærksom på, at chatten lukker ned kl. 22.

    Hvis du oplever tekniske problemer med chatten, må du gerne skrive det her

    Ung Onlines chatfunktion er understøttet af Basechat.

    Vi har masser af tid til dig...
    Ungdommens Røde Kors_UPL_en anonym ven

    Vores samtaler varer i gennemsnit 45 min.

    • Hvad er tavshedspligt?

      Det er meget vigtigt for os, at du føler dig tryg, når du ringer eller chatter med os. Alle de frivillige i Ung På Linje/Ung Online har tavshedspligt. Det betyder, at vi ikke fortæller noget af det, du har sagt til os, til nogen udenfor projektet. Dog må de frivillige godt snakke med hinanden om de samtaler, de har haft, hvis de føler, det er nødvendigt.

    • Hvad er underretningspligt? 

      Hvis du er under 18 år, og hvis du vælger at give os dit rigtige navn eller andre personlige oplysninger, som gør, at vi kan finde ud af, hvem du er, kan vi i meget alvorlige tilfælde blive nødt til at foretage det, der hedder en underretning til kommunen. Det kan for eksempel være, hvis du er udsat for vold eller misbrug fra dine forældre eller andre, men også i andre grove tilfælde.

      I Lov om social service § 154, der gælder for alle borgere i Danmark - også de frivillige i Ung På Linje/Ung Online, står der nemlig: "Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen".

      Vi vil altid prøve at gøre det i samarbejde med dig. Så husk, hvis du vil sikre, at du er anonym, imens du taler med os, skal du lade være med at fortælle den frivillige dit navn og andre personlige oplysninger, der kan gøre, at du ikke er anonym mere.

    • Kan jeg være anonym?

      Når du snakker eller chatter med en af de frivillige hos Ung På Linje/Ung Online, må du gerne være anonym. Du behøver ikke fortælle os dit navn, og du kan bare kan sige ”hej”, når du ringer eller chatter ind, eller bruge et opdigtet navn. Du behøver heller ikke fortælle, hvor du bor eller går i skole. Nogle gange kan den frivillige godt finde på at spørge om din alder eller noget lignende for at forstå dig bedre, men du bestemmer selv, om du har lyst til at fortælle det. 

      Når du er anonym, kan du være tryg ved, at det du fortæller bliver mellem dig og den frivillige. Den frivillige noterer heller ikke, hvad I taler om. 

    • Andre rådgivningstilbud

      Har du meget alvorlige problemer, hjælper vi dig i stedet til, hvor du kan få den nødvendige hjælp.

      Har du været udsat for incest, voldtægt eller andet seksuelt misbrug, kan du kontakte Børns Vilkår eller SISO.

      Går du med selvmordstanker? Ring til Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-04.

      Har du brug for akut hjælp, kan du finde andre relevante telefonnumre her.

    • Hvem kan jeg kontakte?

      Vil du vide mere om dine muligheder, eller kunne du tænke dig at være frivillig, er du altid velkommen til at sende os en mail med spørgsmål eller andet på upl@urkmail.dk.

       

    Tal med vores unge frivillige på tlf. 70 12 10 00