Praktisk information

    Du kan henvende dig til Ung På Linje over telefonen og Ung Online på chatten én gang pr. aften. Da mange gerne vil igennem, forsøger vi at begrænse samtalernes varighed til max én time.

    Hold øje med eventuelle lukkedage

    UNG PÅ LINJE

    Det koster almindelig telefontakst at ringe til Ung På Linje.

    UNG ONLINE

    For at begynde chatten skal du klikke på "start chat", så du kommer i kø. Når du står i kø til chatten, kan du ikke skrive beskeder til os, før du er forrest i køen.

    Der kan være lang ventetid. Hvis chatten ikke vil starte, skyldes det, vi har meget travlt. Prøv endelig igen senere. Vi gør opmærksom på, at chatten lukker ned kl. 22.

    Hvis du oplever tekniske problemer med chatten, må du gerne skrive det her

    Ung Onlines chatfunktion er understøttet af Basechat.

    Vi har masser af tid til dig...
    Ungdommens Røde Kors_UPL_en anonym ven

    Vores samtaler varer i gennemsnit 45 min.

    • Hvad er tavshedspligt?

      Det er meget vigtigt for os, at du føler dig tryg, når du ringer eller chatter med os. Alle de frivillige i Ung På Linje/Ung Online har tavshedspligt. Det betyder, at vi ikke fortæller noget af det, du har sagt til os, til nogen udenfor projektet. Dog må de frivillige godt snakke med hinanden om de samtaler, de har haft, hvis de føler, det er nødvendigt.

    • Hvad er Underretnings- og afværgepligt?

      Underretningspligt

      Hvis du er under 18 år, og hvis du vælger at give os dit rigtige navn eller andre personlige oplysninger, som gør, at vi kan finde ud af, hvem du er, er Ung På Linjes frivillige i meget alvorlige tilfælde forpligtet til at foretage det, der hedder en underretning til kommunen. Det kan for eksempel være, hvis du er udsat for vold eller misbrug fra dine forældre eller andre, men også i andre grove tilfælde.

      Forpligtelsen skyldes, at rådgivningen sker efter de lovmæssige rammer, Ung På Linje hører under som rådgivningstilbud. Den almindelige underretningspligt er beskrevet i servicelovens § 154. Bestemmelserne handler om forpligtelsen til at underrette kommunen, hvis man får kendskab til, at et barn eller en ung er i mistrivsel eller i fare. Frivillige i Ung På Linje er underlagt at skulle lave en underretning til kommunen, hvis følgende tre kriterier er opfyldt.

      • Barnet/den som sagen omhandler, er under 18 år.
      • Der er gennem samtalen kommet mistanke om, at et barn eller en ung under 18 år udsættes for vanrøgt eller andre forhold, som er til fare for dets udvikling og sundhed, herunder vold, mishandling, seksuelle overgreb, omskæring af piger m.v.
      • Barnet/den unge kan identificeres.

      Underretningspligten er lovbestemt, fordi alle børn og unge fortjener at få hjælp, hvis de lever under forhold, som de ikke skal. Derfor, hvis en af Ung På Linjes frivillige får mistanke om, eller du selv fortæller, at du som barn eller ung under 18 år udsættes for vanrøgt, vil den frivillige snakke med dig om, at den bedste måde Ung På Linje kan hjælpe på, er ved at kontakte kommunen. Du skal selv opgive dine oplysninger til den frivillige i Ung På Linje, før der kan laves en underretning, og du kan få mere hjælp.

       

      Afværgepligt

      Afværgepligten er beskrevet to steder i straffeloven. § 141 beskriver alle borgeres pligt til bl.a. at forsøge at forebygge forbrydelser, som kan medføre fare for menneskes liv. § 253 beskriver pligten til efter bedste evne at hjælpe personer, der er i livsfare fx ved at kontakte politiet. Afværgepligten betyder, at Ung På Linjes frivillige er forpligtet til at kontakte alarmcentralen, hvis de er bekymret for, at du er til fare for dig selv eller andre, så du hurtigt muligt kan få den hjælp du har brug for.

    • Kan jeg være anonym?

      Når du snakker eller chatter med en af de frivillige hos Ung På Linje/Ung Online, må du gerne være anonym. Du behøver ikke fortælle os dit navn, og du kan bare kan sige ”hej”, når du ringer eller chatter ind, eller bruge et opdigtet navn. Du behøver heller ikke fortælle, hvor du bor eller går i skole. Nogle gange kan den frivillige godt finde på at spørge om din alder eller noget lignende for at forstå dig bedre, men du bestemmer selv, om du har lyst til at fortælle det. 

      Når du er anonym, kan du være tryg ved, at det du fortæller bliver mellem dig og den frivillige. Den frivillige noterer heller ikke, hvad I taler om. 

    • Andre rådgivningstilbud

      Har du meget alvorlige problemer, hjælper vi dig i stedet til, hvor du kan få den nødvendige hjælp.

      Har du været udsat for incest, voldtægt eller andet seksuelt misbrug, kan du kontakte Børns Vilkår eller SISO.

      Går du med selvmordstanker? Ring til Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-04.

      Har du brug for akut hjælp, kan du finde andre relevante telefonnumre her.

    • Hvem kan jeg kontakte?

      Vil du vide mere om dine muligheder, eller kunne du tænke dig at være frivillig, er du altid velkommen til at sende os en mail med spørgsmål eller andet på upl@urkmail.dk.

       

    Tal med vores unge frivillige på tlf. 70 12 10 00